Dagsorden
1. DTR
2. Ny afdelingsstruktur
3. PLC
4. Fremtidens Skole
5. Skolens arbejde med elevernes overgang til ungdomsuddannelse (Koncernpunkt)
6. Ønsker til forenklings-/ frigørelsesdagsorden (Koncernpunkt.)
Baggrund for aftalen
Udviklingsaftalen er resume, mål og handlinger fra den årlige udviklingssamtale imellem skole og forvaltning. Udviklingsaftalen er ligeledes den enkelte skoles
aftale jf. kommunens aftalestyring (På institutions- og skolecenterets område er aftalestyringen tilpasset skoleåret fra august til august). Skolen beslutter
temaerne i aftalen, forvaltningen kan supplere blandt andet på baggrund af Direktionens Strategibrev.
Udviklingsaftalen vil efterfølgende være udgangspunktet for det årlige dialogmøde imellem skolebestyrelser og Institutions- og skolerådet.
Udviklingsaftalen og det årlige dialogmøde realiserer kommunens børne og ungepolitik: Børne- og ungepolitik | Høje-Taastrup Kommune (htk.dk)1. Tema: DTR (Demokratisk trivselsråd)
Borgerskolens elev – og rettighedsråd gennemfører hvert år en tryghedsvandring, hvor eleverne selv taler med alle skolens elever for at få blik for alles tryghed og trivsel.
Det arbejde ønsker skolen at fortsætte og udvikle, så elevernes egne ord og oplevelser kan blive en del af skolens beslutningsgrundlag.
Mål og indsatser i det kommende skoleår
Mål: At rodfæste arbejdet i elev – og rettighedsråd som en del af skolens demokratiske samtaler og beslutninger, så skolens elever bliver en del af flere
beslutningsprocesser, uden at alting skal være styret af voksne.
Indsats: Et fortsat fokus på at eleverne bliver understøttet af voksne, der har tid og mulighed for at kunne løfte opgaven.
Indsats: En mere struktureret måde at skabe dialog mellem elev – og rettighedsråd og skolens ledelse ved fastlagte møder
Indsats: Understøtte de initiativer eleverne skaber for at skabe og tryghed
2. Tema Ny afdelingsstruktur
Borgerskolen går fra 1. august 2023 fra tre almen afdelinger, indskoling, mellemtrin, udskoling, til to afdelinger, på nuværende tidspunkt kaldt afdeling 1 og afdeling 2.
Baggrunden for ændringer er skolens oplevelse af, at et stort antal elever i skiftet mellem 3. klasse/4. klasse og 6.klasse/7. klasse ”slår sig ” på de skift, der er i fag,
afdelingskultur og voksne i klasserne. Det ønsker vi at minimere og med en ny struktur for afdelinger og team skabe bløde overgange med fokus på relationerne mellem de
voksne og skolens børn og unge, så vi kan skabe et fundament for en bedre trivsel.
Mål og indsatser
Mål: At få implementeret ny teamstruktur, hvor skolens børnesyn og værdier bliver bærende elementer og hvor organiseringen i afdelinger og team understøtter arbejdet
med relationer og elevernes trivsel.
Indsats: Ledelsen skal facilitere implementeringen af nye afdelinger og ny teamstruktur, så der fra start laves aftaler om arbejdet.3. Inklusion
Borgerskolen har ikke tidligere haft et fælles PLC (forstået som ressourcecenter) for hele skolen. Hver afdeling har fungeret uafhængigt med egen læsevejleder,
støttefunktioner osv. Det har skolen i dette skoleår taget første skridt til at ændre. Vi ønsker at have et større fokus på den fælles understøttelse af de faglige og sociale
udfordringer, der opleves i klasserne, ligesom vi ønsker at etablere en fælles dokumentationskultur.
Mål og indsatser
Mål: Borgerskolen skal have en fælles understøttelse af de faglige og sociale udfordringer og målrettet ”øve” børn i at indgå i børnefællesskaber, så vi træner elevernes
færdigheder frem for at ”passe” dem udenfor lokalet. Dette arbejde skal ske på baggrund af en fælles dokumentationskultur.
Indsats: Borgerskolen vil i ledelsesstrukturen have en leder, der arbejder med børnesagerne og overordnet koordinerer indsatserne.
Indsats: Borgerskolen vil implementere ensartet måde at dokumentere arbejdet med fx handleplaner og indsatser på.4. Fremtidens Skole
Borgerskolen har udarbejdet en 3-års plan som rammesætter arbejdet med PBL.
Mål og indsatser i det kommende skoleår
Mål: Borgerskolen vil skal et fælles rum til rammesat planlægning, inspiration og træning
Indsats: Borgerskolen vil fortsat arbejde med PBL workshops, hvor medarbejderne får inspiration og træning til arbejdet med PBL
Mål: At PBL- tovholderne indgår mere struktureret i skolens PBL arbejde
Indsats: PBL-guides afvikler faste kalenderlagte møder med PBL-tovholderne med henblik på en mere ensart tilgang og opfølgning i skolens teams.
5. Skolens arbejde med elevernes overgang til ungdomsuddannelse (Koncernpunkt)
Resume af tema ..
- Borgerskolen måler på andel elever, der er i gang med en ungdomsuddannelse 15 måneder efter afsluttet 9. klasse.
Mål og indsatser i det kommende skoleår
- PBL skal understøtte at flere elever overgår til ungdomsuddannelser
- Opmærksom på specialområdet, at de også dannes og uddannes til videre uddannelse
6. Ønsker til forenklings-/ frigørelsesdagsorden (Koncernpunkt.)- Opgørelse med faste timetal til fagene, mere fokus på kompetencer end tid
- Ministeriets behov for afrapportering er i mange tilfælde ikke værdifulde for skolen
- Behov for nye afgangsprøver, der understøtter nye kompetencebehov
- Penge bør tilføres per. kalenderår, ikke pr. skoleår.