Om skolen

Borgerskolen er en af Taastrups ældste folkeskoler. Skolen er fra 1901 og har i perioden 2010 til 2013 gennemgået en stor renovering og ombygning.

Skolen er beliggende i et roligt og grønt område i Taastrup. Det er en 3-sporet skole (0. og 1. er 4-sporet) med ca. 855 elever fordelt på 32 almene klasser samt 13 gruppeordningsklasser.

Derudover er der en skolefritidsordning, hvor ca. 300 af skolens elever går.

Medarbejderstaben udgør ca. 130 personer.

Borgerskolen er en folkeskole, som optager de børn, der bor i skolens distrikt. Derudover er det muligt for forældre til elever fra andre skoledistrikter at søge om skolegang på skolen, hvis der er plads i overensstemmelse med den kommunalt vedtagne skoleplan.

Børnene er mellem fem og seks år, når de starter i 0. klasse, og kan gå på skolen, til de som 15- 16. årige går ud af 9. klasse. Børn i 0. - 3. klasse har mulighed for at gå i skolens SFO, hvor der er kommunal pladsgaranti. Fra 4 til 9. klasse har børnene mulighed for at gå i den lokale klub "Impulsen".

Skolen har mange faciliteter bl.a. egen idrætshal, sportsplads og drama/musiksal.  Vi har nogle dejlige udeområder med bl.a. flere legepladser, sansehave og skolehave. Vi gør meget for at passe på og vedligeholde vores skole indvendig, da lækre omgivelser gør skolen rarere at være og at lære.

Borgerskolen blev i august 2018 certificeret som UNICEF Børnerettighedsskole". Hos os betyder det at børnenes stemmer bliver hørt og taget meget alvorligt. Rettighedsrådet laver tryghedsvandringer hvert år, for at tage pulsen på elevernes trivsel og motivation. På disse vandringer giver børnene udtryk for de ting der er svære eller utrygge ved at være på skolen. Dette har indtil nu blandt andet ført til opdeling af toiletter i klasse/årgange, så alle er trygge ved toiletbesøg. Et andet resultat er kø-linjer ved kantinen, så man ikke bliver sprunget over af de store. Alt sammen små justeringer fra skolens side, men med stor betydning for børnene.

Borgerskolen er som resten af Taastrup kommunes skolevæsen, en del af Fremtidens skole. Fremtidens skole har fokus på 21. Century Skills og projektbaserede læringsforløb.

Borgerskolen har en sund økonomi og en høj medarbejdertrivsel. Skolen har et godt omdømme i lokalområdet og søges af mange forældre uden for skoledistriktet.

Ethan Jordan

Skoleleder